نمايشگاهي براي حمايت از صنعت كاشي و سراميك در سال توليد ملي

نمايشگاهي براي حمايت از صنعت كاشي و سراميك در سال توليد ملي

1391/6/5 147 0

نمايشگاهي براي حمايت از صنعت كاشي و سراميك در سال توليد ملي

صنعت كاشي و سراميك ايران به رغم گزارش هاي نگران كننده اي كه پيش تر نشان از توليد بي برنامه مي داد، در وضعيت رو به رشدي قرار گرفته است. اين رشد مرهون رونق بازار مسكن در كشور به ويژه در شهرهاي بزرگ است. تا سال هاي گذشته پيش بيني ها مبين آن بود كه اين صنعت به دليل مازاد عرضه با ركود شديد مواجه خواهد شد...

صنعت كاشي و سراميك ايران به رغم گزارش هاي نگران كننده اي كه پيش تر نشان از توليد بي برنامه مي داد، در وضعيت رو به رشدي قرار گرفته است. اين رشد مرهون رونق بازار مسكن در كشور به ويژه در شهرهاي بزرگ است. تا سال هاي گذشته پيش بيني ها مبين آن بود كه اين صنعت به دليل مازاد عرضه با ركود شديد مواجه خواهد شد اما ركود در بخش هاي ديگر اقتصاد سبب توجه بيشتر به بخش مسكن شده و به تبع آن افزايش پويايي اين صنعت را نيز به دنبال داشت. بنابراين نرخ رشد بالاي مصرف داخلي و جهاني نويد بخش آينده اي قابل اطمينان براي صنعت كاشيِ سراميكي است. برآورد وضعيت اين صنعت در 18 سال گذشته با بررسي و تطبيق آمارهاي انجمن كاشي و سراميك ايران، سازمان حمل ونقل جاده اي كشور، سازمان صنايع و معادن، سازمان بازرگاني، سازمان گمرك كشور و مراجع بين المللي، نشان از اين وضعيت اميدوار كننده دارد. در سال هاي اخير تقاضاي سرمايه گذاري در اين صنعت بسيار بالابوده است به طوري كه شاهد ورود واحدهاي جديد به اين صنعت بوده ايم. ايران در سال 1385 با توليد 8/2درصد از كل توليد جهاني هفتمين كشور توليدكننده، با مصرف 5/2درصد از كل مصرف جهاني هشتمين كشور مصرف كننده و با صادرات 1/4درصد از كل صادرات جهاني يازدهمين كشور صادركننده جهان است. در حالي كه ايتاليا و اسپانيا توليدكنندگان سنتي اين صنعت شناخته مي شوند، كشورهاي چين، برزيل و تركيه در سال هاي اخير با رشدي چشمگير در توليد و صادرات كاشي سراميكي، توانسته اند خود را به عنوان چند كشور پيشتاز در سطح جهان مطرح كنند. در اين ميان چين با توليد 39درصد از كل توليد جهاني جايگاه اول توليد كاشي سراميكي را دارد. آنچه قابل توجه است رشد حيرت آور چين در صادرات است، به طوري كه سهم صادرات چين از 2درصد كل صادرات دنيا در سال 2000 به 5/24درصد در سال 2006 رسيد. بدين ترتيب چين به جايگاه اول صادرات كاشي سراميكي نيز دست يافته است. سرانه مصرف در كشورهاي مهم مصرف كننده كاشي سراميكي نشان مي دهد ايران با سرانه مصرف حدود 6/2 مترمربع، جايگاه هفتم را در جهان دارد. آنچه قابل توجه است سرانه مصرف بالاي امارات و عربستان است كه با توجه به نزديكي جغرافيايي و اشتراكات فرهنگي مي توانند به عنوان اهداف جدي صادراتي براي توليدكنندگان ايراني مطرح شوند. اين صنعت در بخش توليد با معضلات فراواني روبه روست که در سه مقوله مواد اوليه، ماشين آلات و نيروي انساني قابل بررسي است. ناتواني در صادرات نيز از ديگر مشکلات اين بخش است. صادر کننده ايراني در سال هاي اخير با کاهش درآمد نسبت به سال هاي گذشته روبه رو بوده است. به هرحال کاشي، سراميک و چيني آلات بهداشتي از محصولاتي هستند که تجارت جهاني آن در سال هاي اخير رونق يافته و کشورهايي هم چون چين، برزيل، هند و ترکيه که اقتصادي شبيه ايران داشته اند نيز به جايگاهي ارزنده در اين زمينه دست يافته اند. از ديگر معضلات فراروي بخش توليدي کاشي و سراميک کشور، نبود بهره وري مناسب از معادن است که اين امر ناشي از نبود فناوري لازم در اين زمينه نشأت مي گيرد. ضعف در توليد و طراحي ماشين آلات اصلي و واردات آنها خود سبب افزايش قيمت تمام شده مي شود که به دنبال خود توقف صنعت کاشي و سراميک ايران در يک فناوري قديمي را به همراه داشته است. از ديگر مصاديق کمبودها، نبود بانک هاي ايراني در کشورهاي خريدار کاشي و سراميک ايران است که اين خلأ سبب ايجاد اختلال و اتلاف وقت در تبديلات ارزي مي شود. از سوي ديگر صادرات بر پايه دانش و آگاهي از بازارهاي هدف استوار است که در ايران به سبب قرار نگرفتن افراد متخصص در اين زمينه، توليدکنندگان خود تبديل به صادرکننده شده اند و به دليل آشنايي نداشتن با مناسبات بازار در بيشتر مواقع متضرر مي شوند. در عين حال حل مشکلات مربوط به بسته بندي، حمل ونقل و امور بانکي در خارج از کشور براي توسعه فعاليت درون و برون مرزي اين صنعت ضروري است. بنابراين از آن جا كه در چند سال آينده بازار داخلي اشباع خواهد شد و صنايع داخلي راهي جز توجه به بازارهاي خارجي نخواهند داشت، بايد به حل ريشه اي اين مشكلات پرداخت. به ويژه در سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني بايد با طرحي دقيق سهم ايران از بازارهاي جهاني را ارتقاء داد. چرا كه رقباي ايران با بهره گيري از علم و فناوري روز، استفاده از مواد اوليه مرغوب و حمايت هاي مناسب و گسترده، نه تنها محصولاتي با کيفيت به بازار عرضه مي کنند بلکه هر روز قيمت تمام شده محصولات خود را نيز کاهش مي دهند. از اين رو به نظر مي رسد حضور در نمايشگاه هاي تخصصي مي تواند بخشي از تحصيل اين شرايط را محقق سازد. توليدكننده ايراني بايد به رقباي داخلي و خارجي خود معرفي شود، توان خود را بسنجد و به نمايش بگذارد و با آن چه نياز دارد اعم از دانش، توان تجهيزاتي، فناوري و يا ايده آشنا شود و نمايشگاه آماده اجرا كردن اين اهداف است. يازدهمين نمايشگاه بين المللي كاشي، سراميك و سرويس هاي بهداشتي اصفهان آرزو دارد در تحقق اين مولفه ها موفق باشد. اين نمايشگاه، امسال 6 تا 10 شهريور ماه برپا شده است تا كارشناسان و متخصصان اين عرصه، فعالان و دست اندركاران را به عرصه بحث و تبادل نظر براي حل مشكلات و ارايه راهكار در اين زمينه دعوت كند به اين اميد كه مجموع اين ديدگاه ها صنعتي پربازده، علمي و اقتصادي را به بار بنشانند.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر